TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Türk dili ve edebiyatı dersinin hareket noktası, dili kullanmanın, bilgiden çok beceriye dayandığı gerçeğidir. Dili kullanma becerisinin insanın her türlü etkinliğinde önemli rolü olduğu bilinmektedir; çünkü insan, kültür alanını ana diline göre ve ana dilinin imkânlarıyla şekillendirir, kendini ve dünyayı dil aracılığıyla anlamlandırır. Amacımız ilköğretimi bitiren öğrencilerin, dili kullanma becerisi kazanarak zamanın ihtiyaçlarına cevap verebilecek aydın kişiler durumuna gelebilmelerini sağlamaktır
Bu derste öğrencilerin kazandıkları dil becerileri ile kendilerini her düzeyde sözlü ve yazılı olarak iyi, doğru ve güzel ifade etmelerini; her türlü Türkçe metni doğru anlayıp yorumlayabilme alışkanlığı kazanmalarını hedefliyoruz. Sözü edilen beceriler, öğrencilerin kültür alanı ile ilişkilerini düzenlemelerini ve geliştirmelerini de sağlayacaktır.
Öğrencilerin kendi kimliklerinin bilincinde olan, evrensel değerlere ve gelişmelere açık; düşünen, hisseden ve bunları Türkçe ile ifade edebilen bireyler hâline gelmeleri amaçlamaktayız.
Derslerimizde soyut bilgiler verme, anlatımla ilgili tavsiyelerde bulunma yerine; metinlerden hareketle öğrencilerin dinleme, konuşma, okuma ve yazma alanlarında becerilerini geliştirerek Türkçenin özelliklerini kavramaları; bu alandaki kişisel uygulamalarıyla dili her düzeyde doğru ve güzel kullanabilme zevki ve alışkanlığı kazanmalarını sağlıyoruz. Böylece Türkçenin sesini ve söyleyişini kendi benliğinde geliştirerek kullanabilen; bu dille düşünen, bireysel dünyasını zamanın gerektirdiği ölçüde genişletip derinleştirerek zenginleştirebilen; ilim ve felsefe yapabilecek temel beceri ve alışkanlıkları kazanan; bu dille inanan, hisseden, var olanı algılayan ve değerlendirebilen; Türkçenin evreninde kendisini çağdaş insan olarak hisseden; toplumla bütünleşmiş öğrenciler yetiştirmek en temel amacımızdır.
Türk dili ve edebiyatı dersini, Atatürk ilke ve inkılaplarının ışığında, çağdaş yöntem ve teknikleri kullanarak öğretmekteyiz. Bu nedenle okuma etkinlikleri düzenlemekte, her düzeyde her dönem iki kitap incelemesi yaptırmaktayız. Öğrencilerimizin edebi zevklerini geliştirmek, bakış açılarını genişletmek, ana hedeflerimizdendir. Öğrencilerimiz, okudukları kitaplardan sınavlarda da sorumlu tutulmakta sözlü ve yazılı değerlendirme kriterlerimizde bir ölçüt olarak kullanılmaktadır.
Türk dili ve edebiyatı derslerinin işlenişinde aşağıdaki yöntem ve teknikler uygulanmaktadır: Soru-cevap, yazdırma, konuşma halkası, örnek olay, karşılaştırma, anlatım, birleşim (tümevarım / birleştirme / sentez), çözümleme (tümdengelim), drama, tartışma, gösterip yaptırma, benzetim, ikili ve grup çalışmaları, beyin fırtınası, sesli ve sessiz okuma, dramatize etme, taklit, tasvir etme, tanımlama, açıklama sebep-sonuç ilişkisi kurma, özetleme, örnekleme, gözlem yapma