SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN GENEL AMAÇLARI
1. Ailesine, milletine, vatanına, Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı, çalışkan araştırıcı, özverili, erdemli, girişimci iyi insan, iyi vatandaş olarak yetişirler.
2. Türk milletinin zekâ ve kabiliyetini, çalışkanlığını, ilim ve sanatseverliğini, estetik zevkini, insanlık duygusunun yüceliğini benimseyerek bu üstün özellikleri davranış galine getirirler.
3. Millet ve yurt işlerini her şeyin üstünde tutarak milleti ve yurdu için canla başla hizmet etmeyi ilke ve alışkanlık haline getirirler.
4. Türk inkılâbının anlamını, ayrı ayrı yönlerden önemini, Türkiye’nin refah ve mutluluğa yaptığı ve ülkenin geleceğine yapacağı etkiyi kavrar. Türk inkılâbına bağlı ve bunları her zaman korumaya hazır fedakâr birer Türk evladı olarak yetişirler.
5. Bu günü daha iyi değerlendirebilmeleri için geçmiş çağlardaki sosyal, ekonomik ve siyasi olayların neden ve sonuçlarını günümüzle kıyaslamaya yaparak düşünme, araştırma ve akıl yürütme yeteneğini geliştirirler.
6. Her yerde görev ve sorumluluk alabilecek duruma gelir, aile bütünlüğüne bağlılık kazanır, ailenin refah ve mutluluğu için sorumluluk ve görev duygularını geliştirirler.
7. Kanun kavramını benimser; konulara ve devlet otoritesine uyma duygusu ve alışkanlığı kazanır.
8. Çevresindeki eski yeni sanat ve kültür eserlerini, müze ve anıtlar gibi milli değerlerimizi tanır ve onları korumak gerektiğini öğrenirler.
SOSYAL BİLGİLER PROGRAMININ UYGULAMASIYLA İLGİLİ AÇIKLAMALAR
İlköğretim Okulu sosyal bilgiler dersi öğretim programı 4, 5, 6 ve 7. sınıflarda haftada üç ders saati olmak üzere, her sınıf için 36 haftada toplam 108 saatlik bir süre öngörülerek hazırlanmıştır.
Bu dersin eğitim ve öğretiminde:
1. Öğrencilerin, Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı, laik, demokratik ve çağdaş değerleri benimseyen ve koruyan bireyler olarak yetiştirmeleri sağlanır.
2. Programın işlenişinde, programdaki sıraya uymak esas olmakla birlikte öğretmen, ünitelere çevre özelliklerini dikkate alarak Türk Milli Eğitimi’nin genel amaç ve temel ilkelerine uygun yeni konular ekleyebilir veya verilmiş olan konuların yerini değiştirebilir.
3. Öğrencilere, demokrasinin çağımızın en güzel yaşam tarzı olduğu kavratılır. Demokrasinin korunması ve geliştirilmesi gerektiği bilinci kazandırılır.
4. Öğrencilere çoğulcu demokratik rejiminin, başka rejimlerden üstünlüğü, tarihten örnekler verilerek kavratılır. Demokratik bir toplum hayatının gerektirdiği eğitici faaliyetlerden yararlanılır. Özellikle, sınıf içi eğitici kol temsilciliklerine aday olmada, çeşitli iş ve grup çalışmalarında öğrenciler cesaretlendirilir.
5. Öğrencilere vatandaşlık hak ve görevleri ile sorumlulukları kavratılır, yasalara uyma alışanlığı kazandırılır.
6. Milli bilince sahip bilimsel düşünmeye açık, sorumluluk almaya istekli bireylerin yetiştirilmesini amaçlar.
7. Öğretmen, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı, Kurtuluş günlerini kutlayarak milli değerleri aktarmaya yardımcı olur.
8. SINIF TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİNİN GENEL AMAÇLARI
1. Atatürk’ün üstün askerlik, devlet adamlığı ve inkılapçı niteliklerini öğrenerek onun
kişilik özelliklerini örnek alır.
2. Millî Mücadeleden hareketle, Türk milletinin özgürlük, bağımsızlık, vatanseverlik,
millî birlik ve beraberlik anlayışı ile her türlü zorluğun üstesinden gelebileceğini
kavrar.
3. Atatürk’ün önderliğinde gerçekleştirilen Türk İnkılabının tarihi anlamını ve önemini
kavrar.
4. Dönemin ağır şartları dikkate alınmak suretiyle, Türk inkılaplarının büyük güçlüklere
rağmen gerçekleştirildiğini kavrar.
5. Türk Millî Mücadelesi ve İnkılabının, millî ve milletler arası özelliklerini
kavrayarak, başka milletlerce de örnek alındığını fark eder.
6. İnsan hakları, ulusal egemenlik, milliyetçilik, demokrasi, çağdaşlık, laiklik ve
cumhuriyet kavramlarının Türk milleti için ifade ettiği anlamı ve bunların önemini
kavrayarak yaşamını demokratik kurallara göre düzenler.
7. Atatürk İlke ve İnkılaplarının Türkiye Cumhuriyeti’nin sosyal, kültürel ve
ekonomik kalkınmasındaki yerini kavrar; laik, demokratik, ulusal ve çağdaş değerleri
yaşatmaya istekli olur.
8. Atatürk’ün dünya görüşünü ve düşüncelerini benimseyerek Atatürkçü düşünce
sisteminin bir savunucusu olur.
9. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak vatanını ve milletini seven, haklarını bilen ve
kullanan, sorumluluklarını yerine getiren, ulusal bilince sahip bir vatandaş olarak
yetişir.
10.Ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olan Türkiye Cumhuriyeti’nin dinamik
temelini Atatürk İlke ve İnkılaplarının oluşturduğunun bilincine varır.
11. Türkiye’nin jeopolitik önemini bölgesel ve küresel etkileri açısından
değerlendirerek iç ve dış tehditlere karşı duyarlı olur.
12.Kanıta dayalı akıl yürütme yeteneklerini geliştirerek geçmişle günümüz arasında
bağlantılar kurar ve bu bağlamda benzetmeler yapar.
13.Türk milletinin bir mensubu ve insanlığın bir parçası olduğu bilincini taşıyarak
ülkesini ve dünyayı ilgilendiren konulara duyarlılık gösterir.
14.Günümüzün ve geleceğin sorunlarına Atatürkçü bir yaklaşımla çözümler
getirebilecek tutum, davranış ve beceriler kazanır.
HUKUK VE ADALET DERSİ
Toplum içinde yaşamak zorunda olan insan; her türlü ihtiyacını karşılamak, hayatını güven içinde sürdürebilmek için diğer insanlarla sosyal bir ilişki içerisindedir. Kurulan bu ilişkilerin bireysel farklılıklardan kaynaklanan sorunları ortaya çıkarması kaçınılmazdır. Bu sorunların neye göre, nasıl çözüleceği ve çözüm sırasında uzlaşılan ilkelerin dayanağının ne olduğu konusu önem kazanmaktadır. İşte bu durum; sosyal hayatta düzen, güvenlik ve adalet ihtiyacına işaret etmektedir.
“Hukuk ve Adalet Dersi”nden beklenen amaç “Evrenin ruhu olan adalet duygusu” ve hepimiz için gerekli hukuk bilincini erken yaşlarda geliştirmektir. Eğitimde temel bilgi ve becerilerin kazandırılması esas olmakla birlikte insanın toplum içinde ihtiyaç duyduğu kültürel ve insani değerlerle kişiliğinin inşa edilmesi de göz ardı edilmeyecek bir husustur.
Hukuk ve Adalet Dersi 6.sınıflarda seçmeli olarak okutulmakta olup dersin amaçları şu şekildedir.
“Hukuk ve Adalet Dersi”nin temel amacı öğrencilerde hukuk ve adalet bilincini geliştirmektir. Bu amaçla öncelikle bu dersle ilgili yeterlikler, bu yeterliklere dayalı olarak da kazanımlar belirlenmiştir.
Bu ders kapsamında öğrencilerde geliştirilmesi beklenen yeterlikler şunlardır:
Bu yeterliklere sahip olan bireylerin, davranışlarının sorumluluğunu üstlenmeleri ve davranışlarının olası sonuçlarını göz önünde bulundurmaları beklenmektedir.